3D Akadémia | Iskolai 3D nyomtatás felmérés
Kérdőíves felmérés a hazai iskolák 3D nyomtató használati tapasztalatairól és bevett gyakorlataikról.
iskolai 3d nyomtató, iskolai 3d nyomtató, oktatási célú 3d, oktatás, iskolák, 3d nyomtatás, felmérés, kérdőív, tapasztalatok, gyakorlatok, projektek, középiskolák, általános iskolák
5485027
post-template-default,single,single-post,postid-5485027,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Blog

3D nyomtatás az iskolákban felmérés

3D nyomtatási tapasztalatok és gyakorlatok hazai iskolákból

 

Eltelt 2 év mióta elindítottuk a ‘3DTech az Iskolákban’ programot és partnereink segítségével (Makerbot, CraftUnique, Leopoly) az országban első magánvállalkozásként 21 iskolát felszereltünk 3D nyomtatóval. Természetesen az utóbbi években más intézmények is elkezdték felfedezni maguknak a technológiát, amely hazai oktatási alkalmazása még így is frissnek mondható. Ennek megfelelően még nagyon kevés bevett gyakorlat és példa áll a vállalkozókedvű pedagógusok előtt, akik most vágnak bele a 3D technológiák oktatási célú kiaknázásába, azonban az érdeklődés és nyitottság egyre csak nő. Ez a felmérés éppen az új, pedagógus felhasználók kedvéért jött létre, és ezúton is nagyon köszönjük a kérdőív kitöltőinek a rászánt időt és energiát!

 

A kezdeményezés elindítása óta igyekeztünk hangsúlyt helyezni a tapasztalatcserére; fórumokat (blog, Facebook csoport) és kisokosokat hoztunk létre, hasznos linkeket gyűjtöttünk össze, azonban a leghasznosabb tudás az, amit a 3D technológiákkal már dolgozó oktatók sok-sok idő- és energiabefektetés árán összegyűjtöttek. A 3D nyomtatókkal még csak most szemező tanárok dolgának megkönnyítéséért szeptemberben megkértük az általunk ismert, 3D nyomtatással dolgozó pedagógusokat, hogy osszák meg tapasztalataikat, bevált gyakorlataikat, és felhasználási szokásaik megosztásával támpontot adjanak azoknak az intézményeknek, akiknek csak a jövőben lesz lehetősége egy ilyen eszköz beszerzésére. Készítettünk tehát egy 17 kérdésből álló kérdőívet, amelyre 70 válasz érkezett 62 általános, közép- és felsőfokú intézményből. A válaszadók közül 39-en férnek már hozzá intézményükben 3D nyomtatóhoz, így ők azok, akiknek a válaszait lejjebb olvashatjuk. Ígéretünkhöz híven minimális szerkesztéssel az összes kapott választ közzé tesszük ebben a cikkben, hogy ötlettárként és inspirációként szolgálhasson mindenki számára.

 

Előre szólunk, hogy noha csak 17 kérdés volt, ez a bejegyzés a kifejtős válaszoknak köszönhetően egyáltalán nem lett rövid. A kérdéseket hangsúlyosan kiemeltük, hogy könnyebb legyen a navigáció és mindenki könnyen át tudja böngészni azokat a témákat, amelyek éppen érdeklik.

 

Milyen az iskola 3D technológiai felszereltsége?

A válaszadók intézményei közül 29 iskolában 1 db 3D nyomtató, míg 10 intézményben ennél több gép is üzemel. Közülük 19 válaszadó 3D szkennerhez is hozzáfér, 6 pedig valamilyen virtuális valóság eszközhöz is, mint például egy VR sisak vagy a Leonar3Do kiterjesztett valóság eszközei.

 

Hol kapott helyet a 3D nyomtató?

A legjellemzőbb, hogy vagy a számítógépes laborban helyezik el az iskolák az új eszközt vagy saját munkaállomást, 3D labor termet jelölnek ki. Sokan említették, hogy a nyomtató helye igazából ideiglenes – mivel az eszközök nem túl nehezek, és könnyen, biztonságosan mozgathatók, ezért abba a terembe és órára viszik, ahol épp szükség van rá.

 

Milyen gyakran használják az iskola 3D nyomtatóját/-it?

A válaszadók 70%-a (28) heti egyszer vagy még többször használja a 3D nyomtatót pedagógusi munkája során.  4-en azonban a havi 1-nél is ritkábbat jelöltek meg – ennek a kihasználatlanságnak több oka lehet, amelyek a későbbi, a kihívásokkal kapcsolatos kérdésekre adott válaszok közül kiszűrhetők és remélhetőleg elkerülhetők.

 

Milyen keretek között használják a 3D nyomtatót közösen a diákokkal?

  • Tanórába építve alkalmi jelleggel – 22 fő, 58%
  • Délutáni szakkör formájában – 21 fő, 55%
  • Rendszeres bemutatók tartása során – 18 fő, 47%
  • Önszerveződő szakkör (a tanár csak megfigyelő) – 9 fő, 24%
  • Tanórába építve szakképzési céllal – 6 fő, 16%

 

Arra a kérdésre, hogy milyen keretek között használják a 3D nyomtatót közösen a diákokkal, ez a négy opció volt a leggyakoribb válasz, azonban a szabadon beírtak között például a nyári táboroztatás, a bemutatók tartása, diáktervek, egyedi ötletek nyomtatása és a megrendelésre gyártás is helyet kapott.

 

Melyik évfolyamokon használják a 3D nyomtatást?

Már általános iskola első osztálytól vannak példák a 3D nyomtatók alkalmazására, de a legtöbb válaszadó 7-12. évfolyamon veti be a technológiát.

 

Kinek van joga elindítani egy nyomtatási folyamatot?

A legtöbb válaszadó esetében diákok és tanárok is indíthatnak nyomtatásokat, ennek előfeltétele mindössze egy képzés, tapasztalt tanári felügyelet, vagy olyan közös munka, amely során bebizonyosodott, hogy a tanuló képes biztonsággal előkészíteni egy 3D modellt. A felsorolt leggyakoribb eseteken túl több olyan válasz érkezett, hogy náluk elsősorban érdeklődéshez kötött, akár magukat autodidakta módon képző diákok is használhatják a gépet, ha bizonyíítják rátermettségüket.

 

  • Tanárok, akik elvégeztek egy képzést – 21 fő, 54%
  • Diákok, akik elvégeztek egy képzést – 19 fő, 49%
  • Informatika tanár – 18 fő, 46%
  • Művészeti, technika tanár – 10 fő, 26%
  • Rendszergazda – 9 fő, 23%
  • Technológus – 5 fő, 13%
  • Fizika tanár – 3 fő, 8%

 

Milyen szabályokat szabtak meg a 3D nyomtató használatával kapcsolatban?

Leginkább üzembiztonsági, illetve nyilvántartási szabályok jellemzők. Azt ígértük, nem válogatunk a válaszok között, hiszen minden érdekes lehet, ezért minden visszajelzést felsorolunk:

 

Ha nyomtatsz, beírod a táblázatba hogy nyomtattál Ne öntsd rá a kakaód! A vizet se szereti..

Tervezz, tanár ellenőriz és szeletel… majd nyomtatás, ha van rá idő

Oktatási célból bárki nyomtathat a szakavatott kollégák közreműködésével. Saját célra is használható, ilyenkor az alapanyag költségét kell megtéríteni.

Íratlan szabályok léteznek: használja, akinek van ötlete, és aki tudja!

Csak tanári felügyelettel használható. Előzetes egyeztetés alapján készítünk el rendelést.

Excel tábla kitöltése a kérelmeknek, jóváhagyás után beütemezés ha épp munkatorlódás van.(a nyomtatandó tárgy erkölcsi feltételek megfelelése nem kérdés)

A szakkörön vagy egyénileg megtervezett objektumokat a rendszergazda engedélyével lehet kinyomtatni, iskolai célra ingyenesen, saját célra anyagköltségi áron.

Engedélykérés a 3D nyomtatóhoz való hozzáféréshez, és a nyomtatandó tárgy terveinek bemutatása (téma, méret, anyagigény, nyomtatási idő igénye).

Lehetőleg saját készítésű 3D modellt nyomtassanak.

A nyomtatót nem lehet magára hagyni működés közben.

Csak felügyelettel lehet használni

Do it Smart!

A nyomtatott tárgyak méretkorlátozása 100x100x100mm-ben, (kivéve speciális esetek), rendezett, fegyelmezett magatartás, a terem rendjének 100%-os betartása, a terem és a berendezések tisztán tartása, elméleti képzésen való részvétel

Kalibrálás ellenőrzése, felnőtt felügyelet, közelében nincs étkezés, ivás. Tálcához, ha felmelegedett nem szabad nyúlni. Gép mellett csak az van, aki nyomtat a többiek biztos távolból figyelnek.

Tanári felügyelet a laborban, kollégiumi és iskolai munka prioritása, karbantartás kötelező.

Engedélyhez kötött

Használata az arra felkészített pedagógus felügyelete mellett történik.

Kezdetben csak annyi, hogy hozzáértő tanár felügyelete mellett használhatják a diákok. Azok a diákok, akikről biztosan tudjuk, hogy megbízhatunk bennük és tudják, hogyan kell használni, részben ellenőrzött keretek között szabadon használhatják

még semmilyet

Semmi fegyver-utánzat, obszcén tárgy nem készíthető; csak tanári engedéllyel lehet önállóan diáknak kezelni a gépeket.

Csak indokolt esetben, gondos, pontos tervezést követően lehet használni.

Most szeptembertől lép csak életbe.

Hosszabb (10+ órás) nyomtatást csak hétvégére indítottunk, a rövidebbek napközben, az 5-10 órásak éjszakára indultak. A kurzus során tervezett apróbb tárgyak (pl. tubusprés, sütiszaggató) a készleten lévő színekből nyomtatódott. Ehhez kaptunk az Informatikai Kartól támogatást.

A kurzushoz nem szervesen kapcsolódó nyomtatások (pl. mikrofonálvány, amely nem továbbítja tovább az asztal rezgéseit) saját filamentből nyomtatódott.

Tanár felügyelete mellett használható.

Csak tanári felügyelettel használható!

A baleset védelemi szabályok betartása

Bárki, bármilyen értelmes feladathoz használhatja

nincs

Még friss az eszköz, nem alkottuk meg a szabályokat, de : NAGYON VIGYÁZUNK RÁ!

saját tervezésű tárgyak nyomtathatók, vagy olyan kész alkatrészek, amelyek valamilyen saját kreatív konstrukcióhoz felhasználnak

Csak szakértő tanár engedélyével és felügyelete mellett lehet nyomtatni

gazdaságosság figyelembe vétele, hozzáértő felügyelete a nyomtatás során

A nyomtató nálunk tanári felügyelettel használható. Mivel nincs külön 3D nyomtató kezelésére alkalmazott kolléga számára státusz így a nyomtató nálunk az ötvös műhely tanáriában kapott helyet. Itt két kollégám is jártasságot szerzett a nyomtató használatában őket kereshetik a diákok a terveikkel. Nálunk az vált be ha a diákok a modelljeiket mailben átküldik a tanároknak akik leellenőrzik a modellek alkalmasságát a nyomtatásra, javítják vagy a diákokkal módosíttatják a modelleket, és amint idejük engedi a tanórákon kívül kinyomtatják a munkákat.

oktatási feladatok támogatásához használható díjmentesen, kellő hozzáértés mellett, egyeztetett időpontban

Még nincsen kiforrott szabályozásunk, csak a képzést elvégzett 2 tanár működteti a 3D nyomtatót.

tanári felügyelet

Egy oktató jelenlétében használhatják a hallgatók.

Felügyelet mellett használható

 

Hol kapott választ, ha problémába ütközött a 3D nyomtató kezelése során?

 

A leggyakoribb megoldásokon túl a további válaszok között a FreeDee csapata, tapasztalt ismerősök, a Youtube, illetve környékbeli vagy online szakmai csoportok is helyet kaptak.

 

Írjon néhány példát a 3D nyomtató alkalmazására a tanulási folyamatban!

Ez az egyik legizgalmasabb kérdés, amire sok, hosszan kifejtett válasz is érkezett. Íme a „végtelen” ötlettár:

 

Beiskolázás, prototípusgyártás

3D-tervező szoftverek használatának oktatása, jól sikerült modellek kinyomtatása. Informatika, technika, művészeti órák. Bemutatók más iskolák pedagógusainak és diákjainak, városi cégek munkatársainak. Robotika szakkörhöz rengeteg alkatrészt nyomtattunk, egyik diákunk saját 3D-nyomtatót épített a segítségével.

Általános iskolásoknak laborórákon, középiskolásoknak kémia, informatikaórán, digitális témahéten, képzési vásáron, nyílt napon érdeklődőknek.

Digitális témahéten, másik iskola tanulóinak szervezett bemutató foglalkozás, informatika óra, és szakkör keretében. 75 éves évfordulóra készülve.

makettekkel sok óra kapott támogatást: kémia, matek, fizika, művészettöri, német, angol francia, nyílt napokon, sok kitelepüléssel iskolákba(beiskolázási céllal is 🙂 egyetemi diákokat hivtunk vissza, hogy tartsanak „továbbképzést” diákoknak: mechatronikai mérnököket, építész- és gépészmérnököket, akik már használják a mindennapjaikban.

Kulcstartó, kísérleti eszközök

Minden informatikus osztály gyakorlati óráján 9. évfolyamon legalább bemutatásra került, felsőbbéves diákok a gyakorlati foglalkozásokon saját maguk számára több-kevesebb segítséggel nyomtathattak tárgyakat. Egyes esetekben teljesen önállóan is használhatták a nyomtatót (jellemzően a már végzősök). Minden iskolai és az iskolához kapcsolódó városi rendezvényen (pl. szakmai bemutatók, iskolai propaganda, pályaválasztási kiállítás stb.) jelen vagyunk a 3D nyomtatóval. Egyéb intézmények meghívására is több alkalommal eleget tettünk. Informatikai tanárok országos konferenciáján (InfoÉRA) népszerűsítettük a Fre3dee projectjét. Ezekről a 3DTech az iskolákban facebook oldalon rendszeres beszámoltunk.

A gépész képzésben a 3D rajzolást egészítettük ki a nyomtatással, hogy a diákok a virtuális modell mellé kapjanak egy valósat is.

A CAD-CAM informatikus technikusi vizsgára készítettünk vizsgafeladathoz modellt.

Az elektronikai eszközökhöz, áramkörökhöz tartót, alkatrészt nyomtattunk.

Igény esetén sérült, törött alkatrészt pótoltunk háztartási eszközökben.

Pályaválasztási kiállításokon a CAD-CAM informatikus és gépész szakirány népszerűsítéséhez mutattuk be.

Tanév végén készítettünk egy eszközt, ami a hagyományos mérőmikroszkóp képét monitorra vitte át, ennek alkatrészeit a tanulókkal közösen terveztük meg 3D rajzoló programmal, majd kinyomtattuk.

alkatrész pótlás, szemléltető eszközök biológia, matematika, földrajz órákra, pályaválasztási kiállítás, ajándék készítés, jutalmazás

Iskolai rendezvény kellék

Praktikus holmik (kábelfogó, felfogató)

Verseny jutalomtárgy (spinner)

síkidomok nyomtatása, axonometrikus ábrázolás oktatásának segítése (testek modellezése, nyomtatása), Solidworks oktatás támogatása, 3D modellezés gyakorlása (tinkercad), gépészeti alkatrészek tervezése (fogaskerék, menetes tárgyak stb), iskolai logó tervezése, gyártása, ajándéktárgyak készítése akár névre szólóan is, 3D szkennelés támogatása

DTH bemutató az egész iskolának, társasjáték készítés, matematikai modellezés

2012-től működik kollégiumunkban a Virtemu (Virtuális Múzeum), melynek elsődleges feladata a magyar történelmi és technikatörténeti érdemek bemutatása, elpusztult emlékeink láthatóvá tétele.

Történelem tekintetében: a szombathelyi Szent Márton kút (a látogató központ kapta ajándékba), Szent Márton lábnyoma és élet vagy halál jele a rómaiaknál (sütiszaggatók), a vassurányi aranykorong (Savaria Múzeum kapta ajándékba), a XIII. századi szombathelyi kerek vár elkészítése (ma a püspöki palota alapja) Savaria közlekedése a római korban (Borostyánkő út, biga, ökörfogat, carruca, folyami gálya), Savaria ókori színháza, római kori kockajátékok, írótáblák ( melyet más iskolák is kipróbálhattak).

Technikatörténetben: Az 1913-ban Szombathelyen készített (eltűnt) Titán traktor 3D-s modellezése, az 1939-ben tervezett, majd lezuhant magyar felderítő és vadászrepülőgép, a WM 23-as megalkotása (tesztrepülések városunkban).

Ajándékozás: kollégiumi emblémás kulcstartók, Mikulás fejek, 3D-s furulya a Bartók Béla Zeneiskolának, Varázskönyv a Szombathelyi Egyházmegyei Könyvtárnak. Ballagási ajándékba Catepillar dömper.

Kollégiumi szükségletre: feliratkészítés.

Tanórán:

Fizikai kísérlet (Pitagorasz-kehely) fizika prezentáció (atombomba-modell), technika (gőzhajó, csavarkötés),

matematika (Pitagorasz-tétel),

informatika (test a testben modell)

ének (síp, 3D-s furulya)

Sokat segít a szerkesztés a matematikai fogalmak elsajátításában. illetve a kreativitást is igénybe veszi.

Informatika tanórán, a Szakmák éjszakája és a Nyitott kapuk rendezvények keretében, igény szerint tanítási időn kívüli alkalmakon.

Rendezvények – iskolai börzék (fővárosban), nyílt napok (fővárosban),

Tanórák – IT szakorientáció tanóra (tantervbe is beépítve), más szakos tanárokkal egyeztetve az ő órájukra is nyomtatunk 3D-ben, Gépészet tanóra

Diákönkormányzat – a diákok iskolai jutalmazásához is gyakran használjuk a 3D nyomtatót, egyénre szabott ajándékokkal

szakkörön szabadon tervezhettek tárgyakat a gyerekek, informatika órán pedig mindenki tervezett 1-2 egyszerű tárgyat, amelyet meg is kapott. Iskolanyitogatóra apró ajándéktárgyakat készítettünk.

Felsorolhatatlan: díjakat,ballagási ajándékokat,taneszközt,játékokat,technikai eszközöket készítettünk(mellékelem néhány tárgyunk fényképét külön e-mailban)

Tárgytervezés-projekt:

Praktikus eszközök tervezése-szappantartó az iskolában öntött szappanokhoz. Meghibásodott eszköz pótlása.

Még csak próbanyomtatásokra került sor

egyedi tubusprések, forgó közepű karácsonyfadíszek, puzzlek tervezése és nyomtatása, bemutatók tartása iskolai nyílt napokon, egyetemi beiskolázási napokon, Digitális témahét (35 óra nyomtatási ismeretek és modellezési gyakorlatok), Lányok napja, Kutatók éjszakája, TechCsajok debreceni helyszínén bemutató, Campus fesztivál (2016, 2017)….

CAD-CAM informatikus képzés keretében, színesítve, motiválva a tanulókat a 3D technológiára.

Szóróanyagok nyomtatása, Kutatók Éjszakája, szemléltető eszközök nyomtatása, törött darabok pótlására, ajándékok nyomtatása az Erasmus+ program résztvevőinek

Kefo Roadshow, kutatók éjszakája vagyis bármely rendezvény alkalmával. Különféle alkatrészek illetve prototípus gyártásnál.

Digitális témahét, http://dth20173d.simplesite.com/

technika óra, műanyagok megmunkálása

műszaki modellek alkatrészei, művészi alkotások, szemléltető modellek

csontok tervezése, nyomtatása, logó tervezése, nyomtatás, tanulási segédeszközök tervezése és nyomtatása

Az iskolánkban többek között a Sculptris és Rhinoceros 3D programokat használjuk a 3D nyomtatásra alkalmas modell előkészítésére. A modellezést követően igyekszünk 3D nyomtatással létrehozni a modelleket. Projektnapokon 3D nyomtatás kurzus keretei közt az iskola bármely diákjának van lehetősége kipróbálni a technikát. Nyílt napokon előadásokat tartunk 3D nyomtatásról. Készítettünk animációs figurát, pótoltunk törött sniccer alkatrészt, készítettünk fényképezőgéphez makró közgyűrűt, fotó levilágítóhoz alkatrészt. ékszeralkatrészt és még számos projektben használtuk a nyomtatót.

Virtuális termékfejlesztés tárgy keretében bemutató/hallgatói projektek, egyéb tervezői feladatok támogatása

Projekthéten Sculptris-szel készített modellek nyomtatására. Öntött ékszer nyomtatása az eredeti beszkennelése után. Saját ékszerzár tervezése, nyomtatása, majd kiöntetése ezüstből. Animációs filmhez bábú nyomtatása.

találkozóra emléktárgyat nyomtattunk, történelemórára társasjáték elemeket, versenydíjak készítése

Rendkívül jól lehet igazolni, hogy miért is érdemes matekot, geometriát, stb. tanulni.

CAD-CAM oktatás, a megtervezett alkatrész kinyomtatása

 

Milyen 3D modellező szoftvereket használnak?

Ezek közül a legtöbb, ingyenes 3D modellező szoftver működési elvét és letöltési linkjeiket összefoglaltuk korábban ebben a cikkben.

 

Milyen tutorialokat és tananyagokat alkalmazott az órákra való felkészüléshez?

A leggyakrabban megjelölt források a következők voltak:

 

  • Youtube tutorialok – 30 fő, 76%
  • Thingiverse Education anyagok – 18 fő, 46%
  • Képzés a 3D Akadémián – 15 fő, 39%
  • FreeDee 3D Akadémia blog és kisokosok – 14 fő, 36%
  • 3DTech az Iskolákban Facebook csoportban megosztott példák – 14 fő, 36%
  • Saját tutorialokat állítok össze – 14 fő, 36%
  • A diákok megtalálják a nekik kellő tutorialokat – 12, 30%

 

Nevezzen meg néhány pozitív élményt, amit a 3D nyomtatás iskolai bevezetésének köszönhettek!

Élmények, élményközpontú tanulás, ió-ció-motiváció, többszörös jelentkezési arány, népszerűség minden mennyiségben… Egyértelműen a kedvenc kérdésünk, ezeket a válaszokat volt a LEGESLEGJOBB olvasni. ?

 

Több lett a support ügy, sosem unatkozom. Egyszer a gép csúnyán megégette a kezem. Elmondhatom hogy an 3D-s hegtetoválásom.

<3

Megértettem a 3D nyomtatás alapjait.

Csak dicsérni tudom…

Nagyon sok oktatási segédeszközt olcsón elő lehet állítani. Növeli a diákok kreativitását, hajlamosak lesznek új dolgokat elkészíteni segítségével. Az iskolaválasztásnál egy vonzó szempont a továbbtanulás előtt álló diákoknak.

Nem is tudom, melyikeket említsem? A nőnapot, amikor az összes kolleginát megajándékoztuk 3D nyomtatott kis ajándékkal, vagy az osztrák kollégáknak nyomtatott sakk készlettel, esetleg a 3D nyomatott vulkánmodellel nyert országos versennyel, vagy a nagy sikerű nyílt nappal, a képzési vásárral? DE szerintem a legpozitívabb, amikor a vidéki kisdiák belefeledkezik a modellezés (Leopoly), szeletelés (CraftWare), nyomtatás (CraftBot) folyamatába, és alkot!

Nyitottabb lett az informatika terem. Érdeklődővé váltak az idősebb kollégák a technológia és informatika iránt. Tervező programokkal való munka élmény központú tanulás melynek eredménye szó szerint kézzel fogható.

Új rálátás a problémákra, továbbtanulási iránymutatás a diákok felé, diákok hangulata a foglalkozásokon – hiszen egy idő után ( a free programok használata miatt) a tanulás és gyakorlás folyamata nem szakadt meg az órákon, önálló készülést és lelkesedést tapasztalhattunk a kitartóktól (sajnos elismerést csak azon kollégáktól kapunk, akik legalább 1 dolgot megpróbáltak önállóan megszerkeszteni:)

3D-modellezés fejlődése, gyors térbeli alkotás

Minden tanórai, vagy tanórán kívüli előadás felkeltette a diákok érdeklődését, amit az is jelzett, hogy a bemutatók után sokan maradtak, és szűnni nem akaró kérdések sokaságát tették fel. Volt, aki saját maga rendelt nyomtatószálat, csak hogy nyomtathasson nagyobb méretű tárgyakat. Különböző kiállításokon megjelenve iskolánk standjánál mindig tömegek állnak, és nem győzzük gyártani az apró szuveníreket. 🙂

A 9. évfolyamon tartottunk szakkört. A 3D nyomtatás növelte az érdeklődést a 3D-s rajzolás iránt, nőtt a diákok motivációja, hiszen a kinyomtatott modelleket otthon megmutathatták a szüleiknek, barátaiknak.

Erdőkertesen részt vettünk egy rendezvényen/versenyen, ahol az iskolát képviselő diákok egy mikrokontrollert és két motort felhasználva készítettek egy járművet, aminek az alkatrészeit saját maguknak kellet megtervezni, kinyomtatni.

önálló tanulócsoport, közösségi élmények

Wow effekt

Bármely pillanat, amikor azt látom, hogy a gyerekek élvezettel készítik a modelleket és alig várják, hogy a nyomtatás készen legyen.

probléma megoldó gondolkodás fejlődés, önálló tanulás szervezés, szabadiddő hasznos, irányított eltöltése

Másfajta látás- és gondolkodásmód. Idézem jelmondatom: „Csak az nincs kinyomtatva, amire eddig még nem gondoltunk.”

A diákok és a tanárok egyaránt úgy néznek a folyamatra, mint valami varázslat.

A tanulók lelkesen használják tanórán. A legkülönfélébb iskolai rendezvényeken színesíti a programot, mindig nagy érdeklődés övezi.

A gyerekek izgatottak tőle, kreatívak.

Iskolánk szerepelt tv műsorban is a 3D nyomtatási lehetőség miatt.

néhány tanulónk ebben végre megmutathatta tehetségét

tv-riportok,újsághírek,ezek következtében 7-szeressé váló jelentkezési arány iskolánkba

Közös, koncentrált figyelem, izgalom érezhető jelenléte

Öröm a sikeres nyomtatás okán

Diákok érdeklődő tekintete

A virtuális világból a valós világba – A szlogenünk 🙂

Nagyon lelkes hallgatói csoportjaink voltak, akik önállóan is szívesen kutattak a nyomtatási technológiák, ötletek, beállítások után, A Digitális Témahét során a Vénkerti Általános iskolában nagyon érdeklődő felső tagozatos gyerekkel találkoztam, akik részére egy-két héttel később modellezési gyakorlatokat tartottunk, Az Egyetemünk matematikatanár szakos hallgatóinak nyitottá tettünk egy alkalmat a Digitális témahét kapcsán, amikor ők tanulhattam a 3D nyomtatásról és annak a szemléltetőeszközök készítésében való szerepéről.

Nagy az öröm, amikor kézbe is foghatja a tanuló, az általa tervezett modellt.

A nyomtató megismertetése diákokkal és felnőttekkel, pedagógusokkal: előadások. A nyomtatandó tárgyak megtervezéséhez szükséges kreativitás fejlődése. A Kutatók Éjszakája alkalmával bemutatott 3D nyomtató a lakosság érdeklődését is felkeltette.

A kisgyermekeknek igen nagy élményt jelent.

Nem igazán reál tantárgyat kedvelő diákoknak kedvet csinált a tervezéshez és nagy sikerélményt eredményezett

 A diákok válaszai egy iskolából:

„Nagyon sokat tanulhattunk a gép és a programok működéséről és nagyon összehozta a csapatot, mert a projekt során használhattuk a kreativitásunk, de a csapatszellemet is nagyon megerősítette.

Élveztem, ahogy közösen kell fontos dolgokban döntenie a csapatnak és ezáltal jobb lett az összhang közöttünk.

Sokkal több tartalom volt benne, mint 6 tanórából 5-ön szenvedni, és az 1 érdekesen figyelni.

Kiderült, hogy ha kell, milyen jól együtt tudunk dolgozni.

Megint közelebb kerültünk egymáshoz az osztálytársaimmal és a tanáraimmal is.

Megtanultunk 3D-ben tervezni, nagyon jó volt csapatban dolgozni, és egy kreatív feladatot megoldani.

Megismerkedtem egy olyan eszközzel, amivel talán a későbbiekben is dolgozhatok.”

Saját tervezésű és építésű robothoz robotváz kinyomtatása

Elkészült alkotások bemutatása, látogatóink elismerése

A gyerekek és az iskolába betérők is csodaként tekintenek rá. A saját termékek készítése hatalmas öröm a gyerekeknek, amikor megterveznek és kinyomtatnak valamit és büszkén mutogatják a munkájukat.

Volt olyan diákunk aki a saját szakján nem nyújtott kiemelkedő teljesítményt, de a projektnap alkalmával derült ki, hogy különös tehetsége van a virtuális térben való tájékozódáshoz. Sculptris segítségével fantasztikus modellt készített amit ki is nyomtattunk, és kiállításon is szerepelt az alkotása.

működőképes prototípusok/ alkatrészek gyártása, tervezői szemlélet formálása, hallgatók karrierlehetőségeinek növelése

Lelkes kollégákkal együtt megálmodtuk a Jövőlabort és dolgozunk a megvalósításán. + „trendi” lett az Ötvös szak 🙂

motiváció növekedése, kreativitás, gondolkodási műveletek a leggyengébb tanulótól is

Láthattunk csillogást, igazi érdeklődést a hallgatók szemében.

Az iskola megítélése a BSzC-n belül megemelkedett

Mi volt a legnagyobb kihívás a 3D nyomtató bevezetése, alkalmazása során?

Azt sem lehet letagadni, hogy vannak kihívások, mint a források előteremtése, az időráfordítás és az üzemeltetés trükkjeinek elsajátítása. A leggyakoribbak, amelyeket kezelni kellett, ezek voltak a válaszadók körében:

 

  • Hibaelhárítási, karbantartási módszerek elsajátítása – 19 fő, 53%
  • Bevonni más pedagógusokat a 3D nyomtató használatába – 13 fő, 36%
  • 3D modellező módszereket tanulni – 12 fő, 33%
  • Előteremteni a forrást az új eszközökre – 8 fő, 22%
  • Meggyőzni az iskolavezetést/fenntartót az új eszközök szükségességéről – 6 fő, 17%
  • Beépíteni az órakeretbe az új eszközök bemutatását, üzemeltetését, szakkörszervezést – 6 fő, 17%
  • Megtanulni kezelni a 3D nyomtatót – 5 fő, 14%
  • Beépíteni a tantervbe a 3D nyomtatást – 5 fő, 14%

 

Vannak-e a 3D nyomtató elérhetőségének az iskolán túlmutató, pályaorientációs hatásai a diákokra? (1-egyáltalán nincsenek, 5 igen, jelentős hatásai vannak)

A válaszadók több, mint 60%-a szerint számottevő hatása van a 3D nyomtató elérhetőségének a diákok későbbi pályaválasztási döntéseire. Ezt az eredményt a két kérdéssel korábbi, pozitív élmények színes sora, a motiváció növekedéséről szóló beszámolók is alátámasztják.

 

Mik a jövőbeni terveik a 3D technológiákkal?

Játékkészítés

Szkenner beszerzése

Megpróbáljuk követni a technológia fejlődését. Tantervi keretek között a 7-8. osztály emelt informatika órái közé is beiktattuk a tervezést és a nyomtatást, hogy több diák megismerkedhessen az alapokkal.

Virtuális valóság, robottechnika felé nyitás. Szeretnénk a szakképzésbe egy palacsinta / csokinyomtatót is.

3D toll készlet beszerzése.

A 3d scannerrel van egy projekt ötletünk egy Magyar hírességek szoborpark digitális változatának létrehozása …. még 1 open source nyomtató vásárlása a g-kód taníthatósága miatt… további folyamatos x-diákok visszahívása, hisz a gimnáziumban 1-2 év után már nagy a fluktuáció, és minden új diáknak kijár a lehetőség

Szakkör, gyártás (külső megrendelésre is)

A 3D technológia további népszerűsítése (általános ismeretterjesztés és -bővítés).

Tananyagba való illesztés már 9-ik évfolyamtól kezdve. (Erre jó lehetőséget ad az IT szakorientáció elméleti és gyakorlati órája – [legalább valami értelmes dologgal is ki lehet tölteni ezt az órát 😉 ] )

Szakköri szinten tovább bővíteni a 3D nyomtatóhoz való hozzáférés lehetőségét.

További pályázatokon való részvétel (pénzügyi források hiányának kompenzálására). (Pl. legutóbb a General Eletric Additív Oktatási Program adta lehetőséget használtuk ki, ahol egyelőre kérdőjeles a siker, mert eredményről ugyan nem értesítettek, de megkérdezzék, hogy milyen címre szállítsák az UPS-t. Tehát bizakodunk 🙂 )

Felvettük a kapcsolatot a Nyíregyházi Egyetem illetékesével (Dr. Dezső Gergely főiskolai tanár), aki az ottani 3D nyomtató (OBJET Eden 350V) felügyeletével megbízott személy, és további együttműködésben állapodtunk meg, amelyet kölcsönös látogatások és információcsere formájában kívánunk megvalósítani. Előzetes tervek szerint 2017. szeptember 29-én a Kutatók éjszakáján települnénk hozzájuk közös bemutatóra.

Szeretnénk forrásokat szerezni 3D szkenner beszerzésére, hogy ezzel is bővíthessük a technológia iskolán belüli lehetőségeit.

Még több diákot bevonni a 3D-s technológia használatába.

Egy reprap nyomtató készítése.

Minden évben új diákok és ezzel újabb potenciális felhasználók érkeznek az iskolába. A meglévő csoportnál az érdeklődés fenntartása, a megfelelő inspiráló témák megtalálása fontos feladat. Igyekszünk még közelebb vinni a mindennapokhoz a használatot, hogy lehetőségként mindenkinek adott legyen a problémamegoldáshoz ez a lehetőség.

Felfedezni a lehetőségeket

minél több tanuló és pedagógus bevonása, pályaorientációs feladatok, a labor bővítése (toll, további szkenner esetleg nyomtató), sokféle filament alkalmazása, szakkörök megtartása

Bővíteni a bevont tantárgyak körét, ahol használható a nyomtató.

Minél szélesebb kör ismerje meg és alkalmazza a 3D technológiát.

Magyarok a járműgyártásban témakörben az alkotások 3D-s megjelenítése, számunkra fontos tárgyak szkennelt változatainak nyomtatása (névadónk mellszobra) és 3D a művészetben.

Kiépíteni egy szakköri tematikát

Egyre több tanulót szeretnénk bevonni az eszköz használatába. Az iskolánkban oktatott szakmákhoz kapcsolódó speciális modellek körének bővítése.

Tovább tanítani a diákoknak

a kollégákat is szeretném jobban bevonni, ismerjék fel, hogy ez egy nagyszerű lehetőség és használják is.

új eszközök tervezése, új tanulók szervezése

Minél több területen alkalmazni, hasznosítani.

Egy jól működő nyitott Alkotó műhely kialakítása a cél

A jövőben szeretnénk 3D labort berendezni a nyomtatás, szkennelés, VR, Ar lehetőségekkel.

Egyszerűbb működő (forgó-mozgó) szerkezetek nyomtatása.

Szkenner beszerzése, szélesebb körű megismertetése, városi szakkör indítása.

Még jobb illetve még pontosabb alkatrészek gyártása.

Szakkört szervezni a nyomtató köré

Szeretnénk 3D szkennert, és most indítok az iskola tanulói számára 3D szakkört

megismertetni a diákokkal

bevezetni a tanításba

A nyáron tudunk vásárolni egy 3D szkennert végre, így szeretnénk sokkal több területen használni a nyomtatót. Eddig alkalmanként tartottunk szakkört, most rendszeresen szeretnénk.

Fejlesszük a gépparkot, és egyre több diák számára tesszük elérhetővé a technológiát.

alapvetően része a gépészmérnök oktatásnak; nyomtatás szolgáltatás bővítése, minőség növelése, nyomtatóberendezések fejlesztése

A 2D és 3D tervezés és modellezés tantárgy fejlesztése, ennek, valamint projektek és szakkörök keretében tárgyak tervezése, meglévő tárgyak szkennelése (archiválása és dokumentálása), animációs filmekhez bábuk és kellékek nyomtatása.

Jó lenne bővteni az eszközparkot, még többször beápíteni a tantervbe

Szeretnénk másik típusú nyomtatót is beszerezni és öntevékenykedő hallgatói csapatot szervezni.

További bővítés fejlesztés ezen a téren

 

Lenne-e kedve egy budapesti találkozóhoz, ahol a 3D technológiákkal már dolgozó pedagógusok cserélhetnének tapasztalatot?

Végül pedig, úgy fest, egy feladatot is kaptunk 2018. tavaszára. ?

 

Itt a cikk végén is köszönjük az összes választ! Bízunk benne, hogy ez a forrás is valóban hasznos segítséget jelent a 3D nyomtatás felé nyitó pedagógusoknak és sok kérdésükre választ kaptak a cikk elolvasásával. Akiben pedig maradtak megválaszolatlan kétségek, nyugodtan csatlakozzon a 3DTech az Iskolákban Facebook csoporthoz és tegye fel őket nekünk és a tagoknak!