3DTECH AZ ISKOLÁKBAN blog

A Horváth Boldizsár Kollégium Virtuális Múzeuma kilép a digitális világból a megfogható valóságba

írta: Prófusz György   Első botladozásaink A MakerBot Replicator 2 3D nyomtató beüzemelését mi felnőttek végeztük. (Mi ugyanis lassabban tanulunk, mint a diákjaink.) Nekünk a pozicionálás okozott némi fejtörést. Alapból a nyomtatófej a tálcán kívül helyezkedik el. Internetes videón láttuk, hogy a vezérlőgombot (M) nemcsak egyszer megnyomják és kész, hanem folyamatosan lenyomva tartják, amíg pozícióba nem áll a fej. Elengedés után már a leírtak szerint tudtuk beállítani a fej és az asztal távolságát. A másik gondunk ekkor kezdődött. A megolvadt szál egy nagy pacát gyártott a maszkra, mert nem állítottuk meg a folyamatot. A groteszkünket túl korán próbáltuk meg eltávolítani, így…

15

Útmutató a MakerBot Desktop 3D szeletelő szoftverhez

A MakerBot Desktop 3D nyomtatás előkészítő, szeletelő szoftvert a MakerBot weboldaláról lehet letölteni. Igazából sokkal többről van itt szó, mint egy szimpla szeletelő szoftverről. A Thingiverse-zel való integrációjának köszönhetően a szoftver a slicingon (szeletelés) túl a 3D nyomtatandó modellek keresésére, rendszerezésére és megosztására is tökéletes. Hogy a lépések követhetők legyenek, tisztázzunk néhány fogalmat először!   Mi is az a szeletelő szoftver? A 3D nyomtatás előkészítéséhez ún. slicing (~szeletelő) szoftvert használunk, ami arra való, hogy a három dimenziós modell fájlunkat (általában .stl) felbontsa a nyomtató által értelmezhető utasításokra. Ez a folyamat leegyszerűsítve abból áll, hogy a nyomtatandó 3D modellt a program…

4

A Kecskeméti Katona József Gimnázium TárSAsoKK műhelye a KADA héten

Széles a mosolyunk és ez még csak a kezdet: látjuk megvalósulni a díjazott iskolákban a pályázatukban leírt ötleteket. Amíg mi múlt héten a Szakmák Éjszakáját a BGSZC Katona József Szakközépiskolájában töltöttük, addig a Kecskeméti Katona József Gimnáziumában is először debütált nyilvánosan is a KADA hét során a MakerBot Replicator 2 nyomtató. Többek között egyedi vándordíjat is nyomtatott! A Kecskeméti Katona József Gimnáziumban jelenleg 730 tanuló tanul, hat- és négyévfolyamos gimnáziumban, és 56 pedagógus végzi kiemelkedő nevelő-oktató munkáját. A tantestület elkötelezett, tehetséges pedagógusokból áll, akik között számos kitüntettet, szakmailag elismert nevelő is megtalálható. Többen közülük sikeresen végeztek el 30-60 órás akkreditált pedagógus-továbbképzést tehetséggondozás témakörben,…

3

3D nyomtatás a BGSZC Katona József Szakközépiskolájában a Szakmák Éjszakáján

Múlt hét pénteken zajlott a hazai középiskolákban a Szakmák Éjszakája elnevezésű programsorozat, amely során a 3D Akadémia csapata az egyik leghosszabb nevű újdonsült partnerünk, a BGSZC Katona József Szakközépiskolája, Szakiskolája és Felnőttoktatási Gimnáziuma meghívásának eleget téve a 13. kerületben várta 3D bemutatóval az érdeklődő diákokat és kísérőiket. Az új, 21. századi digitális tárgyalkotó technikákat nagy érdeklődés kísérte a diákok és a tanárok részéről is, volt, aki most látott először élőben működő 3D nyomtatót, 3D szkennert vagy akár 3D tollat. Az este 6-tól tízig tartó program során a terem közepén kaptunk helyet, ahol a suli által nyert MakerBot Replicator 2 3D…

2

3D nyomtatás a Digitális Témahéten

Nemrégiben zajlott le országszerte az IVSZ által meghirdetett Digitális Témahét tematikus programsorozat, melynek keretében a résztvevő oktatási intézmények egy hétre száműzték a tankönyveket és füzeteket az oktatásból. Ezen a héten ugyanis a jövő tanulási technológiáié volt a főszerep: a virtuális valóság, interaktív oktatóprogramok és IKT eszközök mellett idén először megjelentek a legmodernebb digitális tárgyalkotó technológiák is a bemutatón: a FreeDee jóvoltából a szigetszentmiklósi művészeti és általános iskola diákjai első kézből próbálhatták ki a 3D szkennelés és 3D nyomtatás magával ragadó világát. A Digitális Témahét iskolai programjai hatalmas sikernek bizonyultak; az április 4-8. közötti héten 786 iskolában 1932 digitális oktatási projekt…

2

Thingiverse.com fiók létrehozása és az oktatásban is hasznos funkciói

Miért hozzunk létre Thingiverse fiókot? A Thingiverse.com a világ talán legnagyobb 3D modellezői közössége, ahol több mint 1 millió ingyen letölthető és nyomtatható 3D modellből válogathatunk. Ezen felül a 3D nyomtatást oktatási célokra alkalmazó pedagógusok munkáját a Thingiversity nevű külön aloldallal, fórumokkal, iskolai versenyekkel és forrásgyűjteménnyel segíti. Regisztrált felhasználóként nagyban segíti a 3D modellek elmentését és rendszerezését, mivel a nekünk tetsző terveket nem csak kedvelhetjük, de tematikus gyűjteményekbe is rendezhetjük. Természetesen magunk is tölthetünk fel saját 3D modelleket, de megoszthatunk képeket a mások tervei alapján 3D nyomtatott, kész tárgyainkról is. Mindezeket a kedvelt, feltöltött, gyűjtött modelleket utána a MakerBot Desktop... 3

A MakerBot a tanteremben! iskolai 3d nyomtató pályázat nyerteseinek bemutatása

2016. áprilisának első napján 11 darab hazai iskola gazdagodott egy-egy Makerbot Replicator 3D nyomtatóval a MakerBottal közös kezdeményezsünknek, a ’MakerBot a tanteremben’ iskolai 3D nyomtató pályázatnak köszönhetően. A kampány során a magyar oktatási intézmények, az általánostól a felsőoktatási szintig pályázhattak a high-tech eszközökért. A változatos és újszerű oktatási felhasználást valamint a technológia terjedését a nyertes intézmények körének sokszínűsége is biztosítja: lett 3D nyomtatót nyert iskola az ország teljes területén és hagyományos intézményt, mérnöki szakközepet és egyetemet is találhatunk közöttük. Január végén hirdettük meg felhívásunkat, melyben mindössze egy dolgot kértünk a pályázásra jogosult intézményektől: válaszolják meg egyetlen A4-es oldalban, hogy mire... 3

Megszületett Béla és Jenő!

Ezen a héten nálunk járt az Újbudai Bocskai István Általános Iskola 30 fős csapata. A hatodik osztályos gyerekek az iskolai program során két csoportra osztva ismerkedhettek meg a 3D nyomtatással és próbálhatták ki magukat a 3D szkennelés területén. A közös modellezés eredménye többek között két kabalafigura lett, amelyeket lelkesen Bélának és Jenőnek kereszteltek el. Fura mód többen magától értetődőnek éreztük a névválasztást. Három nevetéssel és közös alkotással teli órát töltött a 3D Akadémián a háromszor tíz fiatal ezen az osztálykiránduláson. Igyekeztünk az ő nyelvükön bemutatni nekik a különböző, azaz ’poros’, ’trutyis’ és ’műanyag ragasztópisztolyos’ 3D nyomtatási technológiákat, és elmagyarázni a... 2