Hogyan használják a 3D nyomtatókat az észt iskolák?
Észtország nemcsak az államigazgatás innovatív megoldásainak terén jár az élen, de a STEAM tantárgyak oktatására is kiemelt hangsúlyt helyeznek, így a 3D nyomtatás iskolai bevezetésében is az elsők között tettek lépéseket. Eesti 2.0 egy észt non-profit vállalkozás, amely a gyerekek technológiai oktatásával foglalkozik, tavaly 50 db MakerBot 3D nyomtatót osztott ki az ország iskolái között a piacvezető 3D nyomtató gyártó segítségével.
Az 50 db szerencsés iskola a FreeDee ’MakerBot a tanteremben!’ pályázatához hasonló módszerrel lett kiválasztva. Szerencsére, mi is kapcsolatban vagyunk az Eesti 2.0 csapatával, akik tapasztalataiból így tanulhatunk. Fél évvel a 3D nyomtatók átadása után egy kérdőívben gyűjtötték össze az intézmények tapasztalatait. A kérdőív választ ad olyan technikai kérdésekre, hogy kinek van joga használni a 3D printert, hol kapott helyet az eszköz, milyen feladatokhoz veszik igénybe és milyen modellező programokat alkalmaznak a tanárok és diákok. Fontos, hogy mindössze 1-1 3D nyomtató volt a kérdőív kitöltésekor az iskolákban, ami szerintünk az ideálístól (min. 1 printer/200 diák) még messze van.
Íme a kérdések és a válaszok:
Milyen gyakran használják a 3D nyomtatót?
65 % – hetente párszor
15 % – mindennap
9 % – heti egyszer
9 % – havonta néhányszor
2 % – havonta egyszer
Melyik teremben kapott helyet a 3D nyomtató?
71 % – számítógép labor
9 % – saját, speciális terem
9 % – technika terem
2 % – egészségügyi terem
2 % – smart lab
2 % – művészeti terem
2 % – tanári szoba
Melyik évfolyamokon használják a 3D nyomtatókat?
1-3. osztály – 11 %
4-6. osztály – 30 %
7-9. osztály – 34 %
10-12. osztály – 25 %
Írjon néhány példát a 3D nyomtató alkalmazására a tanulási folyamatban!
- Sakkfigurák nyomtatás a sakk klubnak
- Geometriai formák matematika órára
- Hangszerek 3D nyomtatása
- Versenyek és pályázatok díjainak 3D nyomtatása
- Ajándékok 3D nyomtatása szülőknek, önkormányzatnak, más környékbeli iskoláknak
- Robotika órán a nehéz, fémalkatrészek cseréje könnyű műanyagalkatrészekre
- Antik görög vázák és tányérok nyomtatása művészettörténet órára
- Robotika versenyre alkatrészek nyomtatása
- Álomcsapdák modellezése és nyomtatása fényinstallációkhoz a művészeti órákon
- Karácsonyi díszek, kulcstartók, sütiformák nyomtatása
- Vektorgrafikai oktatáshoz
- Földrajz órán a domborzati fogalmak tisztázásához nyomtattak mintákat
- Sípok testnevelés órára
- Szervek 3D nyomtatása biológia órán
- Vállalkozási ismeretek tanítása, amely során a gyerekek ötletei 3D nyomtatásban megvalósultak
- Szorobán, kapán abakusz 3d nyomtatása
- Ékszerek tervezése
- Irodalmi művek szereplőinek 3D modellezése
- Egyedi házak tervezése Raspberry Pi-hoz
- Új iskolai logó 3D modellezése
- Karakterek és segédeszközök 3D nyomtatása stop motion videóhoz
Kinek van joga elindítani egy 3D nyomtatást?
27 % – rendszergazda
21 % – diákok, akik elvégeztek egy képzést
20 % – technológus
16 % – művészeti/technika tanár
7 % – informatika tanár
5 % – tanárok, akik elvégeztek egy képzést
2 % – matematika tanár
1 % – fizika tanár
1 % – igazgató
Milyen szabályokat szabtak meg a 3D nyomtató használatával kapcsolatban?
Leggyakoribb válaszok:
- A szabályok terem falán / az iskola weboldalán olvashatók
- Még folyamatban van a szabályok kialakítása
- Nincsenek szabályok
- Csak az alapozó képzést teljesített diákok használhatják az eszközt
- Biztonsági szabályokat állítottunk fel
- A diákok csakis saját maguk által 3D modellezett tárgyakat nyomtathatnak
- Csak az 50 g feletti nyomtatásokért kell fizetni
- Nyomtatás előtt a diákoknak jelezniük kell a szándékot a felelős tanárnál
- Meg kell magyarázni, miért szeretné kinyomtatni az adott modellt
Hol kapott választ, ha problémába ütközött?
39 % – Google
35 % – a Facebook csoportban kérdezte meg
10 % – az Eesti 2.0 csapatától közvetlenül
10 % – a MakerBot csapatát kérdezte
3 % – online 3D nyomtatási tananyagból
Melyik 3D modellező szoftvereket használjak?
37 % – Tinkercad
21 % – Google SketchUp
13 % – SolidEdge
14 % – 123Design
7 % – Blender
1 % – 3Ds Max
1 % – 3DCreationist
1 % – Fusion
1 % – Inventor
1 % – AutoCad
Milyen tutorialokat és tananyagokat alkalmazott?
12 % – TinkerCad tutorialok
6 % – online MakerBot használati útmutatók
37 % – YouTube tutorialok
2 % – Facebook csoportban megosztott tutorialok
10 % – saját tutorialokat állított össze
20 % – az Eesti által összeállított anyagokat
2 % – Sketchup tutorialok
2 % – Solidedge tutorialok
2 % – A diákok megtalálják a nekik kellő segédanyagokat
Nevezzen meg néhány pozitív élményt, amit a 3D nyomtatás iskolai bevezetésének köszönhettek!
- A diákok nagyon szeretik, és hatalmas nyüzsgés alakult ki, amikor elhelyeztük az aulában
- Egyszerűen a nyomtatási folyamat megfigyelése is örömöt okoz a többségnek
- Felemelő érzés a tudat, hogy bármit létrehozhatunk, bármit megoldhatunk
- A környék iskoláinak tartott bemutatók
- Sokkal könnyebb használni a nyomtatót, mint gondoltuk
- A karácsony előtti őrület, amikor 24/7 ajándékokat és sütiformákat nyomtattunk
- A legnagyobb öröm, amikor az elképzeléseink pontos mását nyomtatja ki a gép
- Az újdonság ereje, a logikai gondolkodás fejlődése miközben sikeres és sikertelenebb kísérletek váltják egymást
- A térlátást megkövetelő feladatoknak végre van fizikai kimenete
- A diákok kitartása, hogy végig vigyenek egy projektet, rettenetesen megnőtt
Milyen folytatását látja ennek a projektnek?
- iskolák és diákok közötti versenyek
- pontosabb, kidolgozott instrukciók az eszköz tanmenetbe való beillesztéséhez
- az iskolák jógyakorlatainak megosztása
- újabb iskolák bevonása, újabb 3D nyomtatók kiosztása
- a megvalósult ötletekből, projektekből kiállítás szervezése
- 3D szkenner, más technológiájú 3D nyomtató beszerzése
- még részletesebb, mélyebb technológiai tananyagok az additív gyártás területén
- szakkörök, tanórán kívüli tevékenységekhez segédanyagok
- megtanítani a gyerekeket, hogyan kereshetnek pénzt ezzel a technológiával
- webináriumok
- egyszerűbb nyomtatószál rendelés