3D Akadémia | Hogyan használják a 3D nyomtatókat az észt iskolák? - 3D Akadémia
Alapszintű és haladó 3D nyomtatás, 3D modellezés és 3D szkennelés workshopok és tanfolyamok a 3D Akadémia több mint 20 db 3D nyomtatóval és 3D szkennerrel felszerelt stúdiójában Budapest szívében.
3f akadémia, 3d oktatás, képzés, workshop, 3D nyomtatás, 3D print, 3D printing, 3D szkennelés,3d modellezés, 3d tervezés
5483912
post-template-default,single,single-post,postid-5483912,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Blog

Hogyan használják a 3D nyomtatókat az észt iskolák?

Észtország nemcsak az államigazgatás innovatív megoldásainak terén jár az élen, de a STEAM tantárgyak oktatására is kiemelt hangsúlyt helyeznek, így a 3D nyomtatás iskolai bevezetésében is az elsők között tettek lépéseket. Eesti 2.0 egy észt non-profit vállalkozás, amely a gyerekek technológiai oktatásával foglalkozik, tavaly 50 db MakerBot 3D nyomtatót osztott ki az ország iskolái között a piacvezető 3D nyomtató gyártó segítségével.

 

Az 50 db szerencsés iskola a FreeDee ’MakerBot a tanteremben!’ pályázatához hasonló módszerrel lett kiválasztva. Szerencsére, mi is kapcsolatban vagyunk az Eesti 2.0 csapatával, akik tapasztalataiból így tanulhatunk. Fél évvel a 3D nyomtatók átadása után egy kérdőívben gyűjtötték össze az intézmények tapasztalatait. A kérdőív választ ad olyan technikai kérdésekre, hogy kinek van joga használni a 3D printert, hol kapott helyet az eszköz, milyen feladatokhoz veszik igénybe és milyen modellező programokat alkalmaznak a tanárok és diákok. Fontos, hogy mindössze 1-1 3D nyomtató volt a kérdőív kitöltésekor az iskolákban, ami szerintünk az ideálístól (min. 1 printer/200 diák) még messze van.

 

Íme a kérdések és a válaszok:

 

Milyen gyakran használják a 3D nyomtatót?

65 % – hetente párszor

15 % – mindennap

9 % – heti egyszer

9 % – havonta néhányszor

2 % – havonta egyszer

 

Melyik teremben kapott helyet a 3D nyomtató?

71 % – számítógép labor

9 % – saját, speciális terem

9 % – technika terem

2 % – egészségügyi terem

2 % – smart lab

2 % – művészeti terem

2 % – tanári szoba

 

Melyik évfolyamokon használják a 3D nyomtatókat?

1-3. osztály – 11 %

4-6. osztály – 30 %

7-9. osztály – 34 %

10-12. osztály – 25 %

 

Írjon néhány példát a 3D nyomtató alkalmazására a tanulási folyamatban!

  • Sakkfigurák nyomtatás a sakk klubnak
  • Geometriai formák matematika órára
  • Hangszerek 3D nyomtatása
  • Versenyek és pályázatok díjainak 3D nyomtatása
  • Ajándékok 3D nyomtatása szülőknek, önkormányzatnak, más környékbeli iskoláknak
  • Robotika órán a nehéz, fémalkatrészek cseréje könnyű műanyagalkatrészekre
  • Antik görög vázák és tányérok nyomtatása művészettörténet órára
  • Robotika versenyre alkatrészek nyomtatása
  • Álomcsapdák modellezése és nyomtatása fényinstallációkhoz a művészeti órákon
  • Karácsonyi díszek, kulcstartók, sütiformák nyomtatása
  • Vektorgrafikai oktatáshoz
  • Földrajz órán a domborzati fogalmak tisztázásához nyomtattak mintákat
  • Sípok testnevelés órára
  • Szervek 3D nyomtatása biológia órán
  • Vállalkozási ismeretek tanítása, amely során a gyerekek ötletei 3D nyomtatásban megvalósultak
  • Szorobán, kapán abakusz 3d nyomtatása
  • Ékszerek tervezése
  • Irodalmi művek szereplőinek 3D modellezése
  • Egyedi házak tervezése Raspberry Pi-hoz
  • Új iskolai logó 3D modellezése
  • Karakterek és segédeszközök 3D nyomtatása stop motion videóhoz

 

Kinek van joga elindítani egy 3D nyomtatást?

27 % – rendszergazda

21 % – diákok, akik elvégeztek egy képzést

20 % – technológus

16 % – művészeti/technika tanár

7 % – informatika tanár

5 % – tanárok, akik elvégeztek egy képzést

2 % – matematika tanár

1 % – fizika tanár

1 % – igazgató

 

Milyen szabályokat szabtak meg a 3D nyomtató használatával kapcsolatban?

Leggyakoribb válaszok:

  • A szabályok terem falán / az iskola weboldalán olvashatók
  • Még folyamatban van a szabályok kialakítása
  • Nincsenek szabályok
  • Csak az alapozó képzést teljesített diákok használhatják az eszközt
  • Biztonsági szabályokat állítottunk fel
  • A diákok csakis saját maguk által 3D modellezett tárgyakat nyomtathatnak
  • Csak az 50 g feletti nyomtatásokért kell fizetni
  • Nyomtatás előtt a diákoknak jelezniük kell a szándékot a felelős tanárnál
  • Meg kell magyarázni, miért szeretné kinyomtatni az adott modellt

 

Hol kapott választ, ha problémába ütközött?

39 % – Google

35 % – a Facebook csoportban kérdezte meg

10 % – az Eesti 2.0 csapatától közvetlenül

10 % – a MakerBot csapatát kérdezte

3 % – online 3D nyomtatási tananyagból

 

Melyik 3D modellező szoftvereket használjak?

37 % – Tinkercad

21 % – Google SketchUp

13 % – SolidEdge

14 % – 123Design

7 % – Blender

1 % – 3Ds Max

1 % – 3DCreationist

1 % – Fusion

1 % – Inventor

1 % – AutoCad

 

Milyen tutorialokat és tananyagokat alkalmazott?

12 % – TinkerCad tutorialok

6 % – online MakerBot használati útmutatók

37 % – YouTube tutorialok

2 % – Facebook csoportban megosztott tutorialok

10 % – saját tutorialokat állított össze

20 % – az Eesti által összeállított anyagokat

2 % – Sketchup tutorialok

2 % – Solidedge tutorialok

2 % – A diákok megtalálják a nekik kellő segédanyagokat

 

Nevezzen meg néhány pozitív élményt, amit a 3D nyomtatás iskolai bevezetésének köszönhettek!

  • A diákok nagyon szeretik, és hatalmas nyüzsgés alakult ki, amikor elhelyeztük az aulában
  • Egyszerűen a nyomtatási folyamat megfigyelése is örömöt okoz a többségnek
  • Felemelő érzés a tudat, hogy bármit létrehozhatunk, bármit megoldhatunk
  • A környék iskoláinak tartott bemutatók
  • Sokkal könnyebb használni a nyomtatót, mint gondoltuk
  • A karácsony előtti őrület, amikor 24/7 ajándékokat és sütiformákat nyomtattunk
  • A legnagyobb öröm, amikor az elképzeléseink pontos mását nyomtatja ki a gép
  • Az újdonság ereje, a logikai gondolkodás fejlődése miközben sikeres és sikertelenebb kísérletek váltják egymást
  • A térlátást megkövetelő feladatoknak végre van fizikai kimenete
  • A diákok kitartása, hogy végig vigyenek egy projektet, rettenetesen megnőtt

 

Milyen folytatását látja ennek a projektnek?

  • iskolák és diákok közötti versenyek
  • pontosabb, kidolgozott instrukciók az eszköz tanmenetbe való beillesztéséhez
  • az iskolák jógyakorlatainak megosztása
  • újabb iskolák bevonása, újabb 3D nyomtatók kiosztása
  • a megvalósult ötletekből, projektekből kiállítás szervezése
  • 3D szkenner, más technológiájú 3D nyomtató beszerzése
  • még részletesebb, mélyebb technológiai tananyagok az additív gyártás területén
  • szakkörök, tanórán kívüli tevékenységekhez segédanyagok
  • megtanítani a gyerekeket, hogyan kereshetnek pénzt ezzel a technológiával
  • webináriumok
  • egyszerűbb nyomtatószál rendelés