3D Akadémia | A múlt egy darabja 3D-ben - 3D Akadémia
Alapszintű és haladó 3D nyomtatás, 3D modellezés és 3D szkennelés workshopok és tanfolyamok a 3D Akadémia több mint 20 db 3D nyomtatóval és 3D szkennerrel felszerelt stúdiójában Budapest szívében.
3f akadémia, 3d oktatás, képzés, workshop, 3D nyomtatás, 3D print, 3D printing, 3D szkennelés,3d modellezés, 3d tervezés
5483830
post-template-default,single,single-post,postid-5483830,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Blog

A múlt egy darabja 3D-ben

írta: Prófusz György, Horváth Boldizsár Kollégium


Az „Ezüstnyíl” rövid története


A WM-23, a Weiss Manfréd Repülőgép- és Motorgyár együléses vadászbombázó-gépe  volt. A tervezését 1939 nyarán kezdték. A főkonstruktőr Samu Béla, a repülőgépgyár igazgatója Korbuly László, a műszaki iroda vezetője Slachta György volt.  A gép építésén 1940 októberében 75 fő dolgozott.  1940 december végére a repülő elkészült.  Az ezüst-szürkére alapozott igen szép vonalú és felületi simaságú gép ekkor kapta a dolgozóktól a nem hivatalos “Ezüstnyíl” nevet. Ekkor tartották az első mechanikai és motorpróbákat.
1941. januárjában megtörténtek az alapbeállítások és a Repülő Kísérleti Intézet által előírt négyszínű tereptarkára való festés, a piros-fehér-zöld ék alakú hadijellel. Ezután a gépet szétszerelték és előkészítették a Szombathelyre szállításra, mert ott a kettős nagy repülőtér alkalmasabb volt az első próbafelszállások elvégzésére.
1941. február 1-jén a szállítmány a teherautóra rakott 9,6 m-es szárnnyal és a vendégkerekeken vontatott törzzsel végigvonult a jeges Dunántúl országútjain, és február 2-án reggel megérkezett Szombathelyre.

 

ezust1

Archív fotó a szállításról.

Először 1941. február 23-án repült.  530km/h sebességet ért el.  A berepüléseket  a gyár szakemberei rögzítették: Samu Béla főkonstruktőr, Pavláth Jenő tervezőmérnök és gróf Széchenyi Tasziló gyári berepülőpilóta. „Start: Igen jól gyorsul fel. Elhúzásra nem hajlamos, gázadásra a magassági és oldalkormány azonnal hatásos.

Starthossz: 250 m.
Lengések: Maximális sebességnél a gép, rezgésre hajlamos.
Átesés: Túlhúzva szárnybillenő hajlama nincs.
Földet érés: Stabil, beperdülésre egyáltalán nem hajlamos. Igen jól fékezhető.
Siklás: Siklószöge vadászgépnek megfelelő” – írta gróf Széchenyi Tasziló.


A Repülő Kísérleti Intézet Boskovits Sándor repülő századost küldte megfigyelő szakértőnek a helyszínre. Az első sikeres próbák után 1941. március 18-án a repülőgéppel átrepültek Csepelre. Ettől kezdve a kísérletek a Weiss Manfréd gyár csepeli repülőterén folytatódtak tovább. A berepülés során a legtöbb gondot a különféle helyeken fellépő rezgések okozták.
1942. április 21-én a gép Tököl fölött végzett teljes sebességű repülésénél a jobb csűrőkormány robbanásszerűen leszakadt. Boskovits Sándor százados, az RKI berepülőpilótája ejtőernyővel kiugrott, és szerencsésen földet ért. A WM–23 repülőgép a tököli erdőbe csapódott és teljesen megsemmisült.
Ezután a WM-23 kísérletei leálltak. A repülőgép motorokat a MÁVAG a Héjákba és az általa gyártott olasz Re-2000-es gépekbe, illetve a licencbe gyártott, Messerschmitt Me-109-be építették.


Ínyenceknek
A gép műszaki paraméterei


Személyzete: 1 fő.

Hossza: 9,12 m.

Fesztávolsága: 9,6 m.

Szárnyfelülete: 18,5 m².

Magassága: 3,3 m.

Tömege: 2200/2600 kg (üres állapot/maximális felszálló tömeg).

Motorja: egy darab WM–K–14B 14 hengeres, léghűtéses, kétkoszorús, benzines csillagmotor.

Maximális teljesítménye: 1030 LE.

Maximális sebessége: 540 km/óra.

Fegyverzete: 2 db. szinkronizált 12,7 mm-es nehéz géppuska a törzsben, 2 db. 8 mm-es nagy tűzgyorsaságú géppuska a szárnyban és 20 kg bombateher.


A 3D-s „Arany nyíl” rövid története


A Horváth Boldizsár Kollégium Virtuális Múzeuma 2012-ben nyílt meg, a Szombathely ünnepe című tárlattal. Ekkor mutattuk be diákjainknak a WM-23-at. 2016 májusában a Gépipari szakközépiskola két diákja: Vers Botond (11. évfolyam) és Rajki Gábor (13. évfolyam) a kapott fényképek alapján AutoCad-ben elkészítette az „Ezüstnyíl” 3D-s rajzát. A konvertálást én végeztem. Arany PLA-ból június 2-án nyomtattuk ki. A nyomtatás 3 óra 53 perc volt. A támasztékok eltávolítása, a felületek csiszolása 3 órát vett igénybe.

Az .stl innen az alkotó engedélyével letölthető!

 ezust2

 

A korhű repülőgép 3D-s modellje


A korhű, a Repülő Kísérleti Intézet által előírt négyszínű tereptarkára való festés körülbelül 1 óráig tartott. Vers Botond munkája.

ezust3

 

Érdekességek az „Ezüstnyíl” kapcsán


Repülőmodell is készült a híres gépről:

ezust4

 

Az x-plane.org pedig 2009-ben szimulációs játékot készített az „Ezüstnyíl”-ból. Íme:

ezust5