Blog

3D nyomtatás a BGSZC Katona József Szakközépiskolájában a Szakmák Éjszakáján

Múlt hét pénteken zajlott a hazai középiskolákban a Szakmák Éjszakája elnevezésű programsorozat, amely során a 3D Akadémia csapata az egyik leghosszabb nevű újdonsült partnerünk, a BGSZC Katona József Szakközépiskolája, Szakiskolája és Felnőttoktatási Gimnáziuma meghívásának eleget téve a 13. kerületben várta 3D bemutatóval az érdeklődő diákokat és kísérőiket. Az új, 21. századi digitális tárgyalkotó technikákat nagy érdeklődés kísérte a diákok és a tanárok részéről is, volt, aki most látott először élőben működő 3D nyomtatót, 3D szkennert vagy akár 3D tollat.

Az este 6-tól tízig tartó program során a terem közepén kaptunk helyet, ahol a suli által nyert MakerBot Replicator 2 3D nyomtató és már rengeteg kék és piros színben pompázó helyben készült nyomat mellé egy MakerBot Replicatort, egy Sense 3D szkennert és két 3Doodler nyomtató tollat vittünk ki bemutatni. Voltak még Makey-makey eszközök, amivel virágok és banánok váltak hangszerekké, egyedi fejlesztésű robotkar, fellépések a tornateremben és robotszumó mérkőzés is.

2016-04-15 17.43.01

 

2016-04-15 17.59.372016-04-15 17.43.57

Azt látjuk, hogy a jövő mérnökeinek, művészeinek, de technikusainak, orvosainak és pedagógusainak ia az életét gyökeresen fogja átalakítani a 3D nyomtatás. A minket körülvevő tárgyainkat már nem hatalmas gyárakban, hanem iskolai laborokban, vagy akár otthon, a háztartásainkban fogjuk előállítani. Éppen ezért kiemelkedő fontosságú, hogy többek között a Katona József Szakközépiskola is bemutatta a felnövekvő szakembereknek, azaz a diákoknak és szüleiknek a jövő szakmáit. A mai Z generáció tagjai szinte bármely szakmát is választják, jó eséllyel használni fogják a digitális tárgyalkotó eszközöket, azaz a 3D szkennereket és 3D nyomtatókat. Az átjárásra a virtuális és a materiális világ között ugyanis egyre nagyobb szükség van. Hiába kötnek minket össze digitális hálózatok, a környezetünk befolyásolása, az eszközök, szerszámok, gépek készítése, a fizikai világ formálása is az életünk egyik alapvető pillére marad. A tárgynyomtatás fokozatosan a mindennapok része lesz hasonlóan ahhoz a folyamathoz, ahogy a digitális javak, a képek, szövegek, mozgóképek és zenék előállításának folyamata radikálisan átalakult, demokratizálódott. Jó látni, hogy néhány iskolában már elindult ez a folyamat.

2016-04-15 19.06.41 2016-04-15 18.07.37

Magyarországon egyelőre főképp az egyetemek és szakiskolák alkalmazzák a technológiát, úttörő módon januárban Kisvárdán a Szent László Középiskola ezen a szinten elsőként nyitott 3D nyomtatólabort. Mostanra pedig már a budapesti Katona József Szakközépiskola diákjai is abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy akár már ma szakköri vagy tanórai keretek között használhatják a jövő tárgyalkotó technológiáját jelentő 3D nyomtatót: az iskola ugyanis egyike a 11 nyertes pályázónak, akik a FreeDee 3D Akadémia Makerbot a tanteremben pályázatának nyerteseként április elsején egy professzionális Makerbot Replicator 2 asztali 3D nyomtatóval lehettek gazdagabbak. A Szakmák Éjszakáján szinte biztosan több tucat nebuló kapott kedvet és inspirációt ahhoz, hogy valamit alkosson a technológia segítségével. A helyszínen is volt alkalmunk lelkes diákok számára megmutatni a 3D modellek szeletelését és kinyomtatni a vágyott modelleket.

2016-04-15 19.06.49

Megállapításra került, hogy az idén először megrendezett Szakmák Éjszakájának időzítése nem volt tökéletes a célcsoport szempontjából, hiszen a középiskolások nem biztos, hogy az iskolában akarják tölteni a péntek estéjüket. 🙂 Lehet, hogy nem voltunk sokan, de aki eljött az őszinte érdeklődést mutatott. Ráadásul a VIVA TV riporterei is ott voltak, hogy a diákokkkal és a kiállítókkal interjúkat készítsenek. Így akár meg is pillanthattok minket és az egybegyűlteket május elején a népszerű zenecsatorna Megálló c. műsorában.

2016-04-15 19.37.31 2016-04-15 18.26.13

Mi nagyon jól éreztük magunkat. Minden ilyen közös esemény, alkalom ad egy löketet, hogy tovább folytassuk tevékenységünket annak érdekében, hogy az elkövetkezendő néhány évben minden iskolában legyen legalább egy 3D nyomtató. Az eszközök természetesen csak az egyik pillére az oktatáspolitikai fejlesztésnek. A 3D nyomtatókon túl egy átfogó programra van szükség, amelynek részei a tanári tréningek, a tudásmegosztás, a tantervek fejlesztése, a jó gyakorlatok kialakítása és a szakmai támogatás. Ezek együttes megvalósulásával lehet a 3D nyomtatás az egyik leghatékonyabb eszköz a digitális és materiális készségek fejlesztésére, demonstrációs célokra, diákok érdeklődésének felkeltésére (motiváció) és a pályaorientációs célokra is.

Igyekszünk egyre többet tanulni mi is az iskolák életéről és felhasználási ötleteiről hasonló rendezvényeken való részvétellel, mint az idei Szakmák Éjszakája a Katona József Szakközépiskolában, vagy egy héttel előtte, Szigetszentmiklóson a Digitális Témahét program egyik kiemelt intézményében, ahol szintén hatalmas érdeklődést tapasztalhattunk.