3D Akadémia | Így teszi be a lábát a 3D nyomtatás a közoktatásba
A 3D nyomtatást alkalmazó iskolák és a támogató vállalkozások igyekezetének hála egyre több helyre eljut a 3DTech az Iskolákban program híre és a technológia az elfogadott Digitális Oktatási Stratégiába is bekerült.
3d nyomtatás, oktatás, pedagógia, iskola, iskolai, pedagógus, 3d nyomtató, oktatási intézmény, DOS, digitális oktatási stratégia
5484404
post-template-default,single,single-post,postid-5484404,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive

Blog

Így teszi be a lábát a 3D nyomtatás a közoktatásba

A technológiát alkalmazó iskoláknak és közös igyekezetünknek hála egyre több helyre eljut a 3DTech az Iskolákban program híre. Az elmúlt fél év sikerei közé tartozik, hogy tapasztalatainkkal szerepelhettünk a legfontosabb hazai médiumokban, a kormány bevette a nemrég elfogadott Digitális Oktatási Stratégiába a 3D nyomtatást, illetve elindult az IVSZ szervezésében a DOS pilot programjaként a Mintaiskola program, amely 10-11 hazai intézmény gyakorlatait feltárva vizsgálja a digitális oktatáshoz szükséges eszközöket, köztük a 3D nyomtatók alkalmazhatóságát. A Mintaiksolamban részt vevő intézmények közül 3 iskolában is alkalmazzák már a 3D nyomtatókat, így tapasztalataikkal, jó gyakorlataikkal ők is segíteni fogják a technológiával később megismerkedő pedagógusok munkáját.

A közelmúltban a HVG szerkesztősége készített egy izgalmas riportot, mely során a Kispesti Deák Ferenc Gimnázium és a zuglói Herman Ottó Általános Iskola és Tudásközpont pedagógusait és diákjait kérdezték az eddigi élményeikről.

 

 

„Ma ez a legújabb technológia. Pár év múlva, mire kikerülnek az iskolából a diákok, már ott lesz minden háztartásban. Meg kell tanulniuk használni, támogatnunk kell, hogy legyen bátorságuk és fantáziájuk a legkülönbözőbb dolgokat tervezni” – indokolta Zombori Judit, a Kispesti Deák Ferenc Gimnázium matematika-fizika szakos tanára az iskolában bevezetett 3D nyomtató szakkör létjogosultságát.

Több iskolában is először szakkörként indul a 3D nyomtatókkal való ismerkedés, majd következő lépcsőben összetett feladatokkal a nyomtatott demonstrációs tárgyakon túllépve az informatikától távol álló órákon is elkezdik bevetni a gépeket. A diákok így izgalmas, kreatív módon és a kézzelfogható végeremény által motiválva ismerkedhetnek új témakörökkel a DNS lánctól kezdve a térgeometriáig, miközben digitális készségeket szereznek, csoportmunkát és problémamegoldást tanulnak. A Kispesti Deák Ferenc Gimnázium által már kipróbált térgeometriai modelleket innen lehet letölteni.

A gyerekek, mint a legtöbb dolgot, a 3D modellezést is hihetetlen sebességgel sajátítják el. Ahogy a cikk is írja, ez nem egy újabb “kockulási” forma, a diákok már-már mérnöki munkát végeznek, amíg az elképzelt tárgyat megtervezik és a nyomtatott eredmények alapján változtatnak és fejlesztik a designt. Az egyszerű formákon, ötleteken túl valóban praktikus tervekkel is előállnak a gyerekek, úgy mint egy hűtőkilincs vagy postaládakulcs, a szakiskolákban műszaki alkatrészeket is gyártanak vagy Kisvárdán például a Lego robotokat tuningolják egyedi tervezésű alkatrészeikkel.

 

img_1779

 

 

A 3DTech az Iskolákban projekt elég ambiciózus célt tűzött ki maga elé: azt szeretnénk elérni, hogy három éven belül az ország minden iskolájában legyen 3D nyomtató. Ennek egyik fontos lépése volt, hogy bekerüljön a 3D nyomtatás a Digitális Oktatási Stratégiába. Addig is, amíg a stratégia eljut az elképzeléstől a megvalósításig, újabb cégeket, magán embereket próbálunk bevonni, akik további nyomtatók iskolai telepítését szponzorálnák.

A zuglói Herman Ottó Általános Iskola és Tudásközpontban már az ötödikesek is saját maguk tervezgetnek avatatlan szemnek elég bonyolultnak tűnő programokkal házakat, figurákat és jelvényeket. Pillanatok alatt megértik a szoftverek és a 3D technológia működését és büszkén osztják meg tudásukat társaikkal és a rájuk csodálkozó felnőttekkel. Úttörőként a gyerekek és tanárok közösen tanulják, mire is lehet használni az iskolai gyakorlatban a 3D nyomtatót. Az elköteleződést mutatja, hogy a pedagógiai programba is bele fogják írni, hogy minden diák készítsen 3D-s terméket.

 

 

A HVG-nek is elmondták, hogy a 3D nyomtatás sehol sem az informatika tanár privilágiuma. A biológia oktatástól, matematikán át a történelem óráig tudják hasznosítani a technológia elérhetőségét. Ennek egyik oka, hogy temérdek izgalmas oktatási modell elérhető már ingyenesen az interneten, és ezek száma folyamatosan nő olyan kezdeményezéseknek hála, mint például a MyMiniFactory Scan the World projektje. Az ötlet révén rengeteg létező izgalmas, történelmi, művészeti emlék 3D szkennelt modellje elérhető az oldalon. Lassan két éve indult a program, amely arra buzdítja a világ 3D szkennerekhez hozzáférő lakóit, hogy digitalizálják a környezetükben fellelhető műalkotásokat. A 3D nyomtatás széles iskolai felhasználhatóságát még az alacsony áron elérhető nyomtatószál biztosítja. Egy-egy szemléltető eszköz lehet, hogy a tankellékes boltban több tízezer forintba kerül, míg 3D nyomtatással 200 Ft alapanyagköltségen házon belül legyártható.